Jak vybrat vidlici na kolo?

Jak vybrat vidlici na kolo?

Pořízením nové vidlice na kolo můžete značně ovlivnit jízdní vlastnosti konstrukce. Závisí na ní především to, nakolik ucítíte terénní nerovnosti během jízdy. Pokud si nejste jistí, jak vybrat vidlici na kolo tak, aby model odpovídal vašemu cyklistickému stylu, v následujících řádcích vám s tím pomůžeme.

  • Regina, redaktorka Heureka.cz
  • Doba čtení: 4 min.

Jakou vidlici na kolo pořídit podle typu kola

Jakou vidlici na MTB?

MTB vidlice, tedy vidlice určené na horská kola (z angl. mountain bike) vás nenechají ve štychu ani na dobrodružném outdoor výletě. Odpružené vidlice se středně velkým zdvihem si poradí i s náročnějším terénem, zároveň vám ale nebudou zcela na překážku ani na rovném povrchu. Pořídit můžete také pevné vidlice MTB, pokud se nechystáte na žádné divoké trasy.

S downhill vidlicemi si udržíte kontrolu i nad terénem plným překážek od kamenů po kořeny. Na asfaltu vám to ale tolik nepojede, protože bude kvůli pružení docházet k velkým ztrátám energie.

Trekingová

Univerzální trekingová a krosová kola jsou jako dělaná pro cykloturistiku. Nabídnou vám pohodlný posed i na delších vyjížďkách. Aby bylo dokonáno maximálního pohodlí, jsou tyto modely opatřené odpružené vidlice na trekingová kola. Ta mají nižší zdvih, který akorát vystačí na pohodlnou jízdu po lesních cestách i dlažebních kostkách. Zároveň ale neztratíte příliš energie kvůli velkému pružení na hladkém povrchu.

BMX

BMX vidlice jsou projektované pro dovádění ve skate parku. Milovníci triků a skoků u nich ocení především vynikající kontrolu nad ovládáním předního kola ve všech směrech.

Silniční

Pokud máte lehké silniční kolo, pravděpodobně vás budou zajímat pevné silniční vidlice. S nimi budete moci uhánět po hladkém terénu bez ztráty energie způsobené pružením. Jsou mnohem lehčí a vyžadují jen minimální údržbu. Na nezpevněné cesty se s nimi však nepouštějte.

Silniční vidlice jsou pevné a neubírají energii zbytečným pružením.

Jakou odpruženou vidlici zvolit?

Jednou ze zásadních otázek při výběru vidlice bude odpružení. Dětská kola, silniční kola a modely pro začátečníky se většinou vyrábí bez odpružení. Přední odpružené vidlice na kolo vám však zpříjemní jízdu a mnohdy i umožní bez problému přejet nerovnosti.

Typy odpružených vidlic

Oblíbené pružinové vidlice skvěle tlumí otřesy během jízdy, přizpůsobí se aktuálnímu terénu a snižují vibrace. Vy tak po celém dni v pohybu nebudete mít rozklepané paže. Při výběru odpružení se vám nabízejí 3 základní možnosti:

  • Pružinové s elastomerickým dorazem – setkáte se s nimi spíše u levnějších kol. Takové vidlice se snadno udržují, zato jsou těžší a hodí se pouze do lehčího terénu.

  • Pružinové s olejovým tlumičem – tyto ocelové pružiny v olejové lázni dobře pracují i v náročnějším terénu. Co do hmotnosti jsou stále poměrně těžké, ale uzpůsobíte je podle hmotnosti jezdce.

  • Vzduchové vidlice na kolo – považují se za nejlepší na trhu. Snadno upravíte tlak vzduchu v tlumiči, rychlost návratu tlumiče do původní polohy nebo třeba celé zařízení uzamknete.

Pružinová vs. vzduchová vidlice

Někteří cyklisté preferují pružinové vidlice s olejovým tlumičem před vzduchovými pružinami, jelikož jsou responzivnější a nástup pružení je tak pozvolnější. Vzduchové vidlice mají zase výhodu v možnosti uzamčení zařízení, které se vyplatí při delší jízdě na rovném povrchu - vypnutím pružení totiž zabráníte ztrátám při přenosu energie do kol. Dilema vzduchová vs. pružinová vidlice tak rozhodněte podle specifik tras vašich jízd.

Celoodpružené

Vidlice můžete dále vybírat podle provedení. Tzv. Hardtail kola mají odpruženou přední vidlici a pevnou zadní stavbu. Vedle toho Full suspension (také celopéro) je doplněno i o odpruženou zadní stavbu. Takové řešení se používá zejména u kol do náročnějšího terénu, kde spíše než nízkou hmotnost oceníte schopnost kola překonávat velké překážky. Zadní odpružení využijete také ve chvíli, kdy máte problém ze zády. Full suspension totiž dokáže utlumit i přenos různých nárazů do sedla.

Pevné

Jednoduchá konstrukce pevné vidlice neobsahuje žádné pohyblivé části, a proto se vám bude snáz instalovat i čistit. Pro rovné a hladké povrchy je jako dělaná - během jízdy vám neubere energii zbytečným pružením. Jakmile s ní ale vyrazíte do terénu, nebude vám už jízda tolik chutnat.

Full suspension vám přinese jistotu v jakémkoliv terénu.

Typy vidlic na kolo podle velikosti

Jakou vidlici na 29" kolo?

Jakou vidlici na 28" kolo?

Jakou vidlici na 27,5" kolo?

Jakou vidlici na 26" kolo?

Jakou vidlici na 24" kolo a menší?

Parametry

Zdvih

Tento parametr vás informuje o maximálním rozsahu pružení. Hodnoty se udávají v milimetrech a liší se podle typu terénu, na který jsou primárně určeny. U trekingových kol byste měli vyžadovat tlumiče se zdvihem do 80 mm, což vám bude v lehčím terénu zcela dostačující. Vidlice horských kol by se měly pohybovat mezi 80 a 100 mm, případně až 120 mm na středně náročném povrchu. Pro outdoorové fajnšmekry tu jsou i vidlice se zdvihem 160 mm a více.

Zdvih (mm) Druh jízdního kola Terén
50–75 trekingová kola lehčí terén
80–100 horská kola, trekingová kola nezpevněné cesty, cyklostezky
120–130 horská kola těžší terén
160 a více freeride kola náročné sjezdy, downhill

Rozměry

Kompatibilita vidlice s kolem se odvíjí od následujících rozměrů:

  • Velikost kola – řiďte se podle průměru vašeho jízdního kola. Ten se běžně udává v palcích. Více se o něm dočtete v našem rádci Jak vybrat jízdní kolo.
  • Průměr hlavové trubice – jedná se o trubici, která ústí z rámu a nasazuje se na ni horní závit vidlice. Nejčastějším rozměrem u dnešních kol je 1,1/8 palce, u starších kol se pak setkáte s trubicí o průměru 1 palce (tedy 2,54 cm).
  • Šířka náboje – část uprostřed předního či zadního kola, na kterou se vidlice připojuje. Její šířka udávaná v milimetrech musí být v souladu s rozpětím ramen vidlice.

Hmotnost

Váhu jízdního kola řeší častěji profesionální jezdci zejména na silničních, krosových a BMX kolech. Hmotnost vidlice ovlivňuje použitý materiál. Nejtěžší jsou ocelové kousky, naopak nejdráž seženete bezkonkurenční karbon. Těžší odpružené vidlice mohou vážit klidně i 3–4 kg, oproti tomu odlehčené verze nemusí překročit 1 kg. U pevných vidlic najdete těžší kusy okolo 2 kg, ty lehčí pak i méně než 1 kg.

Ocel moc nestojí, je ale těžká. Karbonová vidlice na kolo vydrží téměř všechno a je lehoučká, připlatíte si však za ni.

Materiál

Použitý materiál pocítíte především na hmotnosti celého kola a do budoucna se promítne i do životnosti konstrukce a jízdních vlastností. Nejčastěji se vidlice vyrábí z oceli, hliníku, titanu a karbonu. Kromě hmotnosti se liší také v pořizovací ceně.

  • Ocelové vidlice: nejlevnější, ale i nejpevnější možnost. Hlavní nevýhodou oceli je její vysoká hmotnost.
  • Cena

  • Pevnost

  • Hmotnost

  • Hliníkové vidlice: lehčí modely, nejsou však tolik pevné, což může při náročnějším provozu ovlivňovat celkovou životnost.
  • Hmotnost

  • Životnost

  • Karbonové vidlice: zdaleka nejdražší typy, které jsou spolehlivě pevné a lehké zároveň.
  • Hmotnost

  • Pevnost

  • Životnost

  • Cena

Obecně levnější jsou pevné vidlice. K nejdražším patří odpružené karbonové vidlice.

5 tipů na péči a údržbu

  1. Důležité je udržovat kluzáky vidlic v dokonalé čistotě. Po jízdě odstraňte bláto nebo suchým hadrem očistěte od prachu.
  2. Při mytí nepoužívejte drsné čisticí prostředky - ty mohou narušit speciální povrch sloužící pro minimalizaci tření.
  3. Pro správné fungování promažte po několika jízdách kluzáky a stírací kroužky speciálním olejem. Zbytky maziva poté setřete houbičkou.
  4. U vzduchového odpružení kontrolujte jednou měsíčně tlak podle hodnot doporučených výrobcem.
  5. Vidlici s pružinami občas vyjměte, pročistěte a promažte vazelínou.

Příslušenství

Řetězy

Hustilky

Tlumiče

Ráfky

Sety kotoučových brzd na kolo

Zapletená kola

Náboje

Blatníky

Sedla na kolo

Pedály

Kliky

Přehazovačky

Přesmykače

Řazení

Kazety

Nejčastější dotazy

Jak poznám kvalitně odpruženou vidlici?

Dobře odpruženou vidlici poznáte podle toho, že pod vámi klesne kolo přibližně o 20 % zdvihu. Rozsahu, o kolik se vidlice po dosednutí stlačí, se říká míra ponoru. Správně nastavený model by se po vašem nasednutí měl zasunout o zhruba čtvrtinu. V případě náročného terénu je žádoucí vyšší míra stlačení.

Na kolik mě vidlice na kolo vyjde?

Čím více do vidlice investujete, tím bude lehčí, kvalitnější, bohatší na funkce a možnosti nastavení. Levněji většinou seženete pevné vidlice, jejichž ceny začínají již okolo 500 Kč, střední třída se pohybuje okolo 1 500 Kč a nejdražší ultralehké pořídíte přibližně za 3–4 000 Kč.

Odpružené vidlice začínají zhruba na 800 Kč, jedná se o jednoduché pružinové kousky. Kvalitnější pružinové či jednodušší vzduchové vidlice najdete za 2–4 000 Kč. Špičkové karbonové modely pak začínají na 5 000 Kč a rostou až ke 20 000 Kč, v případě závodních modelů i výše.


Užitečné články

Vhodné rozměry jízdního kola Kam na cyklodovolenou Kam na kole